Debat
Torsdag den 12. juni 2025
Hvad betyder karakterer for unges læring, trivsel og motivation, og kan det gøres på en anden måde?
Mere om
I Danmark har vi mange eksamener og karaktergivning i både grundskolen og på ungdomsuddannelser. Karakterer kan give et klart billede af fagligt niveau og hjælpe elever med at sætte mål for deres udvikling. Men karakterfokus kan også skabe præstationspres, lav motivation hos elever med lave karakterer og giver sjældent vejledning til, hvordan man forbedrer sig. Så hvad betyder karaktererne egentlig for unges læring, trivsel og motivation? I denne debat ser vi nærmere på, hvordan karakterer og andre former for vurdering påvirker elevernes faglige udvikling. Vi hører fra eksperter, elever og organisationer med forskellige syn på sagen: Bør vi skrue ned for karaktererne? Skal der være mere feedback? Og hvad bør feedback i så fald indeholde? Eller er karakterer faktisk en nødvendig og retfærdig måde at vurdere præstationer på og et effektivt redskab til at fordele unge i uddannelsessystemet?
Deltagere
Christina Barfoed-Høj, Direktør for Danmarks Evalueringsinstitut - EVA, Danmarks Evalueringsinstitut - EVA
ModeratorAnders Frikke, Formand, Gymnasieskolernes Lærerforening
Camilla Thorgaard, Områdechef ungdomsuddannelser, EVA
Joachim Federspiel, Tiltrædende formand, Danske Gymnasielever
Loui Ebbesen Femhøj, Uddannelsesordfører, Liberal Alliances Ungdom
Arrangører
EVA - Danmarks Evalueringsinstitut
Lokation
J24 - Faktaboksen
Detaljer
Tema
Børn, unge og undervisning
Hjemmeside
https://www.eva.dk