Karakterer: Unødvendigt pres eller et godt værktøj?

Debat

KL.-
|

Torsdag den 12. juni 2025

Hvad betyder karakterer for unges læring, trivsel og motivation, og kan det gøres på en anden måde?

Mere om

I Danmark har vi mange eksamener og karaktergivning i både grundskolen og på ungdomsuddannelser. Karakterer kan give et klart billede af fagligt niveau og hjælpe elever med at sætte mål for deres udvikling. Men karakterfokus kan også skabe præstationspres, lav motivation hos elever med lave karakterer og giver sjældent vejledning til, hvordan man forbedrer sig. Så hvad betyder karaktererne egentlig for unges læring, trivsel og motivation? I denne debat ser vi nærmere på, hvordan karakterer og andre former for vurdering påvirker elevernes faglige udvikling. Vi hører fra eksperter, elever og organisationer med forskellige syn på sagen: Bør vi skrue ned for karaktererne? Skal der være mere feedback? Og hvad bør feedback i så fald indeholde? Eller er karakterer faktisk en nødvendig og retfærdig måde at vurdere præstationer på og et effektivt redskab til at fordele unge i uddannelsessystemet?

Deltagere

Christina Barfoed-Høj, Direktør for Danmarks Evalueringsinstitut - EVA, Danmarks Evalueringsinstitut - EVA

Moderator

Anders Frikke, Formand, Gymnasieskolernes Lærerforening

Camilla Thorgaard, Områdechef ungdomsuddannelser, EVA

Joachim Federspiel, Tiltrædende formand, Danske Gymnasielever

Loui Ebbesen Femhøj, Uddannelsesordfører, Liberal Alliances Ungdom

Arrangører

EVA - Danmarks Evalueringsinstitut

Detaljer

Sprog
Dansk
Underholdning
Nej
Livestream
Nej
Tegnsprogtolkes
Nej
Teleslynge
Nej
Kørestolstilgængelig
Ja

Tema

Børn, unge og undervisning