Debat
Lørdag den 14. juni 2025
Tag del i en debat om informationssøgning, AI og svære prioriteringer på ungdomsuddannelserne.
Mere om
Nye rapporter viser, at elever og studerende har svært ved at søge, vurdere og bearbejde information på deres uddannelser. De har svært ved at se pointen, når ChatGPT let og hurtigt kan hjælpe dem videre. Det går igen på alle uddannelsestrin, men ungdomsuddannelserne stikker ud. Her finder vi stor nysgerrighed på og bekymringer om generativ AI blandt eleverne. Her finder vi lav tiltro til lærere og andre fagpersoner ifm. informationssøgning. Og her har kun 3 ud af 10 institutioner et bibliotek med tilknyttet bibliotekar, som kan bistå eleverne i informationssøgning. Det rejser mange spørgsmål: Hvilken rolle spiller generativ AI i elevernes informationssøgning, og hvad er konsekvenserne? Hvilke politiske og ledelsesmæssige prioriteringer er nødvendige for at højne elevernes informationskompetencer? Og hvilken rolle spiller disse kompetencer i uddannelsessystemet såvel som i et robust demokrati? Det sætter vi til debat og hører både eleverne, lærerne og lederne.
Deltagere
Jakob Sorgenfri Kjær, Journalist, Politiken
ModeratorJakob Sorgenfri Kjær, Journalist, Politiken
ModeratorJakob Sorgenfri Kjær, Journalist, Politiken
ModeratorJanne Gleerup, Forperson, DM
Simon Rosenstand, Projektleder, Tænketanken Fremtidens Biblioteker
Freja Sinclair, Tiltrædende forperson, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning
Johnny Vinther Jensen, Næstforperson, Gymnasiernes, Akademiernes og Erhvervsskolernes Biblioteksforening
Maja Bødtcher-Hansen, Formand, Danske Gymnasier
Maja Bødtcher-Hansen, Formand, Danske Gymnasier
Arrangører
Tænketanken Fremtidens Biblioteker
Lokation
N9 - Haveteatret
Detaljer
Tema
Børn, unge og undervisning
Sekundært Tema
Teknologi og digitalisering
Hjemmeside
https://fremtidensbiblioteker.dk