Debat
Torsdag den 12. juni 2025
Kan AI vurdere skriftlig eksamen bedre end gymnasielærere? Og vil vi overhovedet have AI som censor?
Mere om
Har du lyst til at få din studentereksamen – eller dine børns – bedømt af en maskine? Kunstig intelligens kan være vej ind i eksamenslokalet, og GenAI lover mere ensartede og retfærdige karakterer. Men hvad mister vi, når det ikke længere er et menneske, der vurderer unges skriftlige eksamener? Hvad sker der med gymnasiets højere formål – dannelse, kritisk tænkning og udvikling af selvet? Hvad med de økonomiske og etiske samfundsudfordringer og muligheder? I denne debat mødes gymnasielærere, gymnasieelever, forskere og etikere for at spørge: Kan en algoritme bedømme sproglig originalitet, argumentation og kreativitet – eller risikerer vi, at eleverne bare lærer at “prompte” sig til det sikre 10-tal? Hvordan opstiller vi kravene til skriftlighed, når AI er trænet på allerede eksisterende materiale? Hvem har egentlig ansvaret, hvis teknologien tager fejl? Og skal vi i det hele taget stole på, at maskinen ved bedst – også når det handler om noget så vigtigt som eksamen?
Deltagere
Mette Vibe Utzon, Journalist og moderator, Mette Vibe Utzon
Joachim Federspiel, Tiltrædende formand, Danske Gymnasielever
Bodil-Marie Gade, Hovedbestyrelsesmedlem, Gymnasieskolernes Lærerforening
Arrangører
Gymnasieskolernes Lærerforening
Lokation
K7 - Akademikernes Hus
Detaljer
Tema
Børn, unge og undervisning
Sekundært Tema
Teknologi og digitalisering
Hjemmeside
https://www.gl.org/