Debat
Lørdag den 14. juni 2025
Et dilemmafyldt rollespil, som gør os klogere på, hvordan teknologier kan løfte praksisfagligheden.
Mere om
Mange diskussioner om brugen af digitale teknologier i skolen er foregået hen over hovedet på dem, det hele handler om, eleverne! Gennem et publikumsinddragende rollespil fra klasseværelset, genstarter vi debatten med elevernes stemme i front. Vi har bedt elever rundt omkring i landet om deres egne oplevelser med brug af digitale teknologier i undervisningen. Rollespillet er herefter udviklet på baggrund af elevernes konkrete hverdagseksempler. Vi tager diskussionen væk fra skærme og forbud og forholder os nysgerrig til digitale teknologiers potentiale i undervisningen. Måske kan en øget elevinddragelse bringe nye perspektiver frem i lyset, om hvorledes digitale teknologier kan løfte praksisfagligheden. Mange har stærke holdninger til skolens rolle og undervisningens indhold, så derfor har vi også i dette rollespil et ekspertpanel med på sidelinjen, bestående af forældre, kommunalpolitikere, erhvervsorganisationer, samtidig med at publikum aktivt inddrages undervejs.
Deltagere
Katrine Hassenkam Zoref, Projektleder, Engineer the Future
ModeratorKristian Lausten, Lærer, Brønshøj Skole
Louise Madsgaard, Næstformand, Skole og Forældre
Aneirin Lindahl Holman, Industritekniker, Ungdomsformand, Metal Østjylland
Cille Hald Egholm, Medlem af Borgerrepræsentationen, Venstre
Lea Bay Pedersen, Næstformand, Danske Skoleelever
Aksel Justesen, Bestyrelsesmedlem, Danske skoleelever
Arrangører
Engineer the future
Aalborg Universitet - AAU
Ingeniørforeningen, IDA
DTU
Danske Skoleelever
Syddansk Universitet
AU Technical Sciences
Lokation
B1 - Engineer the Future
Detaljer
Tema
Børn, unge og undervisning
Sekundært Tema
Teknologi og digitalisering
Hjemmeside
https://Engineerthefuture.dk