Teknologiforståelse i en ”skærmforskrækket” skole

Debat

KL.-
|

Lørdag den 14. juni 2025

Et dilemmafyldt rollespil, som gør os klogere på, hvordan teknologier kan løfte praksisfagligheden.

Mere om

Mange diskussioner om brugen af digitale teknologier i skolen er foregået hen over hovedet på dem, det hele handler om, eleverne! Gennem et publikumsinddragende rollespil fra klasseværelset, genstarter vi debatten med elevernes stemme i front. Vi har bedt elever rundt omkring i landet om deres egne oplevelser med brug af digitale teknologier i undervisningen. Rollespillet er herefter udviklet på baggrund af elevernes konkrete hverdagseksempler. Vi tager diskussionen væk fra skærme og forbud og forholder os nysgerrig til digitale teknologiers potentiale i undervisningen. Måske kan en øget elevinddragelse bringe nye perspektiver frem i lyset, om hvorledes digitale teknologier kan løfte praksisfagligheden. Mange har stærke holdninger til skolens rolle og undervisningens indhold, så derfor har vi også i dette rollespil et ekspertpanel med på sidelinjen, bestående af forældre, kommunalpolitikere, erhvervsorganisationer, samtidig med at publikum aktivt inddrages undervejs.

Deltagere

Katrine Hassenkam Zoref, Projektleder, Engineer the Future

Moderator

Kristian Lausten, Lærer, Brønshøj Skole

Louise Madsgaard, Næstformand, Skole og Forældre

Aneirin Lindahl Holman, Industritekniker, Ungdomsformand, Metal Østjylland

Cille Hald Egholm, Medlem af Borgerrepræsentationen, Venstre

Lea Bay Pedersen, Næstformand, Danske Skoleelever

Aksel Justesen, Bestyrelsesmedlem, Danske skoleelever

Arrangører

Engineer the future

Aalborg Universitet - AAU

Ingeniørforeningen, IDA

DTU

Danske Skoleelever

Syddansk Universitet

AU Technical Sciences

Detaljer

Sprog
Dansk
Underholdning
Nej
Livestream
Nej
Tegnsprogtolkes
Nej
Teleslynge
Nej
Kørestolstilgængelig
Ja

Tema

Børn, unge og undervisning

Sekundært Tema

Teknologi og digitalisering