Royal branding uden kongekrone – hvad står tilbage?

Foredrag/tale

KL.-
|

Lørdag den 14. juni 2025

Forstå, hvordan royale prædikater præger danskernes opfattelse af kvalitet, historie og identitet.

Mere om

Kongelige prædikater, som f.eks. ”Leverandør til den Kongelige Danske Hof”, har fungeret som gyldne kvalitetsstempler i århundreder, og med tiden er de blevet vævet tæt ind i fortællingen om Danmark. For mange virksomheder er prædikaterne blevet en central del af deres selvopfattelse, men hvad betyder det egentlig, når et produkt bærer kongeligt anerkendte symboler? Og hvordan reagerer danske forbrugere på, at det nu skal være slut med kongeligt porcelæn og royalt marcipanbrød? Gennem interview med danske forbrugere og direktører, har Lektor Jannek K. Sommer undersøgt, hvordan det kongelige stempel påvirker forbruget og virksomheders omdømme. Kongehusets hygiejnefaktorer kan nemlig ikke længere adskille hofleverandøren fra konkurrenten, og Kongehusets tradition med at føre udvalgte virksomheder frem med guldstøv, er i manges øjne ikke længere politisk acceptabel.

Deltagere

Jannek K. Sommer, Studielektor, SDU, Institut for Virksomhedsledelse

Arrangører

Folkemødets Forskningsscene

Detaljer

Sprog
Dansk
Underholdning
Nej
Livestream
Nej
Tegnsprogtolkes
Nej
Teleslynge
Nej
Kørestolstilgængelig
Ja

Tema

Uddannelse og forskning

Sekundært Tema

Kultur, medier og idræt