
Foredrag/tale
Lørdag den 14. juni 2025
Forstå, hvordan royale prædikater præger danskernes opfattelse af kvalitet, historie og identitet.
Mere om
Kongelige prædikater, som f.eks. ”Leverandør til den Kongelige Danske Hof”, har fungeret som gyldne kvalitetsstempler i århundreder, og med tiden er de blevet vævet tæt ind i fortællingen om Danmark. For mange virksomheder er prædikaterne blevet en central del af deres selvopfattelse, men hvad betyder det egentlig, når et produkt bærer kongeligt anerkendte symboler? Og hvordan reagerer danske forbrugere på, at det nu skal være slut med kongeligt porcelæn og royalt marcipanbrød? Gennem interview med danske forbrugere og direktører, har Lektor Jannek K. Sommer undersøgt, hvordan det kongelige stempel påvirker forbruget og virksomheders omdømme. Kongehusets hygiejnefaktorer kan nemlig ikke længere adskille hofleverandøren fra konkurrenten, og Kongehusets tradition med at føre udvalgte virksomheder frem med guldstøv, er i manges øjne ikke længere politisk acceptabel.
Deltagere
Jannek K. Sommer, Studielektor, SDU, Institut for Virksomhedsledelse
Arrangører
Folkemødets Forskningsscene
Detaljer
Tema
Uddannelse og forskning
Sekundært Tema
Kultur, medier og idræt