Hvordan gør vi byggeriet mere cirkulært?

Debat

KL.-
|

Fredag den 12. juni 2026

Debat om, hvordan vi øger cirkularitet i byggeriet og udnytter den eksisterende bygningsmasse bedre.

Mere om

Danmark står over for en stor opgave: At reducere klima- og ressourceforbruget i byggeriet markant. Alligevel rives der hvert år brugbare bygninger ned, som erstattes af nybyggeri med højt CO₂-aftryk. Samtidig ved vi, at transformation og renovering af eksisterende bygninger ofte kan reducere udledningerne med op mod 30 % og sikre bedre udnyttelse af plads, materialer og energi. Hvordan får vi skabt incitamenter og mod til at vælge de cirkulære løsninger frem for nedrivning? Hvad spænder ben – er det regulering, økonomi eller praksis i kommunerne? Og hvordan sikrer vi, at uudnyttede arealer faktisk bringes i spil? Boligpres i byerne spiller også en rolle: Når vi genanvender vores bygninger bedre, får vi ikke kun mindre ressourceforbrug, men også flere boliger, bedre indeklima og stærkere lokalsamfund. I denne debat samler vi politikere, forskere og branchen for at diskutere, hvordan vi accelererer cirkularitet i byggeriet og får mere værdi ud af de bygninger, vi allerede har.

Deltagere

Claus Ekman, Direktør, SYNERGI

Moderator

Fleming Voetmann, Vice President, VELUX

Gitte Gylling, Sustainability Director, COWI

Lennie Clausen, Programchef, Realdania

Arrangører

VELUX

Detaljer

Sprog
Dansk
Underholdning
Nej
Livestream
Nej
Tegnsprogtolkes
Nej
Teleslynge
Nej
Kørestolstilgængelig
Ja

Tema

Klima, miljø, natur og energi