
Debat
Torsdag den 11. juni 2026
Førerløse biler kører allerede i stor skala i udlandet – bare ikke i Danmark.
Mere om
Førerløse taxaer kører allerede rundt i USA og Kina. I Danmark diskuterer vi stadig, hvornår teknologien for alvor rammer vejene. Derfor er spørgsmålet ikke, om selvkørende biler kommer, men om vi tør gøre os klar, før andre sætter farten. Gitte Seeberg fra Autobranchen Danmark, Stine Johansen fra KL, Jakob Bøving Arendt fra Rådet for Sikker Trafik og Ulrik Drejsig fra Semler tager fat i de svære valg: Hvem har ansvaret, når bilen selv kører? Kan teknologien redde liv og give bedre mobilitet uden for de store byer? Og risikerer Danmark at blive landet, hvor vi talte længe om fremtiden, mens den kørte forbi os i overhalingsbanen?
Deltagere
Teddy Becher, Sekretariatschef, Dansk Erhverv
ModeratorStine Johansen, Direktør, KL
Jakob Bøving Arendt, Adm. Direktør, Rådet for Sikker Trafik
Gitte Seeberg, Direktør, Autobranchen Danmark
Ulrik Drejsig, Adm. Direktør, Semler
Arrangører
Dansk Erhverv
Autobranchen
Detaljer
Tema
Transport og byggeri
Sekundært Tema
Teknologi og digitalisering