Er Danmark klar til føreløse biler?

Debat

KL.-
|

Torsdag den 11. juni 2026

Førerløse biler kører allerede i stor skala i udlandet – bare ikke i Danmark.

Mere om

Førerløse taxaer kører allerede rundt i USA og Kina. I Danmark diskuterer vi stadig, hvornår teknologien for alvor rammer vejene. Derfor er spørgsmålet ikke, om selvkørende biler kommer, men om vi tør gøre os klar, før andre sætter farten. Gitte Seeberg fra Autobranchen Danmark, Stine Johansen fra KL, Jakob Bøving Arendt fra Rådet for Sikker Trafik og Ulrik Drejsig fra Semler tager fat i de svære valg: Hvem har ansvaret, når bilen selv kører? Kan teknologien redde liv og give bedre mobilitet uden for de store byer? Og risikerer Danmark at blive landet, hvor vi talte længe om fremtiden, mens den kørte forbi os i overhalingsbanen?

Deltagere

Teddy Becher, Sekretariatschef, Dansk Erhverv

Moderator

Stine Johansen, Direktør, KL

Jakob Bøving Arendt, Adm. Direktør, Rådet for Sikker Trafik

Gitte Seeberg, Direktør, Autobranchen Danmark

Ulrik Drejsig, Adm. Direktør, Semler

Arrangører

Dansk Erhverv

Autobranchen

Detaljer

Sprog
Dansk
Underholdning
Nej
Livestream
Nej
Tegnsprogtolkes
Nej
Teleslynge
Nej
Kørestolstilgængelig
Nej

Tema

Transport og byggeri

Sekundært Tema

Teknologi og digitalisering