Datacentre – stopklods, motor eller “ikke i min baghave”?

Debat

KL.-
|

Torsdag den 11. juni 2026

Datacentre og den grønne omstilling: Hvor går grænsen?

Mere om

Danmark er blevet en af Europas foretrukne destinationer for datacentre - og presset på energisystemet vokser. Om ti år kan datacentrene stå for op mod 20 % af Danmarks strømforbrug. Energinet har allerede sat pause for nye nettilslutninger, og rundt om i landet vokser modstanden, når borgerne får et datacenter som nabo. Men datacentrene er ikke kun en udfordring. Den samme AI-teknologi, der driver efterspørgslen, lover også massive energibesparelser. Datacentrene kan finansiere ny vedvarende energi og pumpe overskudsvarme ud i fjernvarmen. Så hvad er datacentrene egentlig? En trussel mod den grønne omstilling – eller en motor for fremtidens energisystem? I denne debat mødes stemmer fra energisektoren, forskningen, tech-industrien og klimabevægelsen. Tilsammen udgør de et unikt tværsnit af den konflikt, der lige nu udspiller sig mellem vækst, klima og lokaldemokrati. Kom og vær med, når vi tager den ærlige snak om, hvad Danmarks digitale boom reelt koster - og hvem der betaler prisen

Deltagere

Jens Dahlstrøm, Chefkonsulent, grøn omstilling, IDA

Moderator

Stine Bardeleben Helles, Forperson, Klimabevægelsen

Niels Martin Andersen, Public Affairs Manager, Google

Marie Münster,, Professor i Energisystemanalyse ved DTU og medlem af Klimarådet, Klimarådet

Stine Grenaa Jensen, Vice President, System Development, Energinet

Arrangører

Engineer the future

Aalborg Universitet - AAU

Ingeniørforeningen, IDA

DTU

Syddansk Universitet

AU Technical Sciences

Detaljer

Sprog
Dansk
Underholdning
Nej
Livestream
Nej
Tegnsprogtolkes
Nej
Teleslynge
Nej
Kørestolstilgængelig
Ja

Tema

Klima, miljø, natur og energi

Sekundært Tema

Offentlighed, dialog og diskussion

Hjemmeside

https://ida.dk/