
Debat
Torsdag den 11. juni 2026
Datacentre og den grønne omstilling: Hvor går grænsen?
Mere om
Danmark er blevet en af Europas foretrukne destinationer for datacentre - og presset på energisystemet vokser. Om ti år kan datacentrene stå for op mod 20 % af Danmarks strømforbrug. Energinet har allerede sat pause for nye nettilslutninger, og rundt om i landet vokser modstanden, når borgerne får et datacenter som nabo. Men datacentrene er ikke kun en udfordring. Den samme AI-teknologi, der driver efterspørgslen, lover også massive energibesparelser. Datacentrene kan finansiere ny vedvarende energi og pumpe overskudsvarme ud i fjernvarmen. Så hvad er datacentrene egentlig? En trussel mod den grønne omstilling – eller en motor for fremtidens energisystem? I denne debat mødes stemmer fra energisektoren, forskningen, tech-industrien og klimabevægelsen. Tilsammen udgør de et unikt tværsnit af den konflikt, der lige nu udspiller sig mellem vækst, klima og lokaldemokrati. Kom og vær med, når vi tager den ærlige snak om, hvad Danmarks digitale boom reelt koster - og hvem der betaler prisen
Deltagere
Jens Dahlstrøm, Chefkonsulent, grøn omstilling, IDA
ModeratorStine Bardeleben Helles, Forperson, Klimabevægelsen
Niels Martin Andersen, Public Affairs Manager, Google
Marie Münster,, Professor i Energisystemanalyse ved DTU og medlem af Klimarådet, Klimarådet
Stine Grenaa Jensen, Vice President, System Development, Energinet
Arrangører
Engineer the future
Aalborg Universitet - AAU
Ingeniørforeningen, IDA
DTU
Syddansk Universitet
AU Technical Sciences
Detaljer
Tema
Klima, miljø, natur og energi
Sekundært Tema
Offentlighed, dialog og diskussion
Hjemmeside
https://ida.dk/