Fra reform til virkelighed: Bedre forløb for kronikere?

Debat

KL.-
|

Torsdag den 11. juni 2026

Debat om kronikerpakker og patientrettigheder. Hvordan omsætter vi det til værdi for patienterne?

Mere om

Én ud af fem danskere lever i dag med én eller flere kroniske sygdomme som KOL, hjertesygdom eller diabetes – og tallet stiger. Mange oplever, at deres forløb er fragmenteret på tværs af sektorer, hvor ansvaret kan fremstå uklart. Kronikerpakkerne og de nye patientrettigheder sætter en ny retning for mennesker med kronisk sygdom. Nu handler det om, hvordan ambitionerne omsættes til praksis: bedre sammenhæng, mere målrettede forløb og konkrete resultater, som patienterne kan mærke. På Folkemødet inviterer AstraZeneca til debat om fra reform til virkelighed: Hvordan sikrer vi bedre og mere lige forløb for mennesker med kroniske sygdomme? I debatten drøftes bl.a. kronikerpakker og nye patientrettigheder gør en forskel for mennesker med kronisk sygdom, herunder hvad skal der til for at patienterne oplever ét forløb som omfavner patientdifferentiering? Hvordan tilpasser vi indsatsen til den enkelte uden at skabe nye uligheder? Og hvilken rolle spiller de nye sundhedsråd?

Deltagere

Adam Wolf, Seniorrådgiver, Rud Pedersen

Moderator

Ann Leistiko, Direktør, Lungeforeningen

Claus Richter, Adm. direktør, Diabetesforeningen

Sophie Løhde, Tidligere Indenrigs- og Sundhedsminister (V), Folketinget

Magnus T. Jensen, Direktør, Steno Diabetes Center København

Peter Westermann, Formand for Danske Regioners Udvalg for Nære Sundhedstilbud, Danske Regioner

Camilla Hove Lund, 2. Næstformand (V), Formand for sundhedsråd Midt og Vestsjælland, Region Østdanmark

Arrangører

Rud Pedersen

AstraZeneca

Eventet er sponsoreret af: AstraZeneca

Detaljer

Sprog
Dansk
Underholdning
Nej
Livestream
Nej
Tegnsprogtolkes
Nej
Teleslynge
Nej
Kørestolstilgængelig
Nej

Tema

Sundhed, omsorg og forebyggelse