Hvem høster gevinsten, når musikken spiller?

Debat

KL.-
|

Torsdag den 11. juni 2026

Musikken samler, men hvem skal eje den? En debat om ejerskab, fællesskab og fremtidens musikscene.

Mere om

Hvem skal eje musikken, bestemme over den og høste gevinsterne? Internationale koncert og festivalgiganter vinder frem, mens danske artister, foreningsejede festivaler og spillesteder kommer under stigende pres. Vi går i dybden med kommercialiseringen af dansk musikliv og spørger, hvad der er på spil, når ejerskabet flytter længere væk fra både publikum, lokalsamfund og musikmiljø. Samtidig sætter vi fokus på den demokratiske og frivillige organisering bag succeser som Smukfest, der er vokset ud af lokalsamfundet, bygget af frivillige og ejet af fællesskabet. Hvad sker der med musikken, kulturen og fællesskabet, når festivaler og spillesteder ikke længere er sat i verden for at udvikle musiklivet, men for at maksimere afkast? Og hvad mister vi som samfund, hvis fremtidens musikscene reduceres til en forretning, hvor milliongevinster sendes til ejere langt fra den danske virkelighed? Debatten handler om mere end musik. Den handler om, hvem der skal forme dansk kulturliv i fremtiden.

Deltagere

Jens Jonatan Steen, Direktør, Tænketanken Demokratisk Erhverv

Moderator

Bo Andersen, Booker, Skandinavian

Trine Bang, Indholdschef og talsperson, Smukfest

Pernille Rosendahl, Sanger og sangskriver, Pernille Rosendahl

Loui Törnqvist, Forperson, Koda

Thomas Sandberg, Forperson, Dansk Musiker Forbund

Arrangører

Tænketanken Demokratisk Erhverv

Detaljer

Sprog
Dansk
Underholdning
Nej
Livestream
Nej
Tegnsprogtolkes
Nej
Teleslynge
Nej
Kørestolstilgængelig
Ja

Tema

Kultur, medier og idræt

Sekundært Tema

Offentlighed, dialog og diskussion