Hvordan kan bedre kommunikation bekæmpe ulighed i sundhed?

Debat

KL.-
|

Lørdag den 13. juni 2026

Hvordan kan bedre uddannelse af læger og sygeplejersker mindske ulighed i sundhed?

Mere om

Hvis vi vil styrke ligheden i sundhed, skal vi starte med kommunikationen. Selv om patienter nu – heldigvis – i stigende grad har adgang til egen journal, prøvesvar og forløb, er fri adgang nemlig ikke det samme som forståelse. De mange fakta skal hjælpes på vej af lyttende sundhedsprofessionelle. De skal vide, at kommunikation tilpasset den enkelte borger er en af nøglerne til at bekæmpe uligheden i praksis. Og de skal have konkrete redskaber og træning på feltet. Kommunikation fylder desværre ganske lidt for de studerende, når de uddanner sig til fx læge, sygeplejerske eller social- og sundhedsassistent. Uddannelsen er forskellig landet over og trænger til et løft. I debatten tegner vi problemet op og efterspørger løsninger og de gode eksempler. Du møder Dansk Selskab for Kommunikation i Sundhedsvæsenet, Lungeforeningen, en praktiserende læge, den frivillige forening Social Sundhed, Ungepanelerne og direktøren, der er med til at forme fremtidens uddannelse til sygeplejerske.

Deltagere

Helle Petersen, Kommunikationsforsker, Selvstændig

Moderator

Ejvind Frausing, Formand, Lungeforeningen

Kristina Louise Bliksted, Direktør og stifter, Social Sundhed

Daniel Schwartz Bojsen, Direktør for sundhed, Professionshøjskolen Absalon

Malene Kruse Johnsen, Medlem, Ungepanelerne i Danmark

Tabitha Krog Ölmestig, Læge, Forum for Yngre Almenmedicinere

Karen Frederiksen, Forperson, Dansk Selskab for Kommunikation i Sundhedsvæsenet

Arrangører

Dansk Selskab for Kommunikation i Sundhedsvæsenet

Detaljer

Sprog
Dansk
Underholdning
Nej
Livestream
Nej
Tegnsprogtolkes
Nej
Teleslynge
Ja
Kørestolstilgængelig
Ja

Tema

Sundhed, omsorg og forebyggelse

Sekundært Tema

Uddannelse og forskning