
Debat
Lørdag den 13. juni 2026
Hvordan kan bedre uddannelse af læger og sygeplejersker mindske ulighed i sundhed?
Mere om
Hvis vi vil styrke ligheden i sundhed, skal vi starte med kommunikationen. Selv om patienter nu – heldigvis – i stigende grad har adgang til egen journal, prøvesvar og forløb, er fri adgang nemlig ikke det samme som forståelse. De mange fakta skal hjælpes på vej af lyttende sundhedsprofessionelle. De skal vide, at kommunikation tilpasset den enkelte borger er en af nøglerne til at bekæmpe uligheden i praksis. Og de skal have konkrete redskaber og træning på feltet. Kommunikation fylder desværre ganske lidt for de studerende, når de uddanner sig til fx læge, sygeplejerske eller social- og sundhedsassistent. Uddannelsen er forskellig landet over og trænger til et løft. I debatten tegner vi problemet op og efterspørger løsninger og de gode eksempler. Du møder Dansk Selskab for Kommunikation i Sundhedsvæsenet, Lungeforeningen, en praktiserende læge, den frivillige forening Social Sundhed, Ungepanelerne og direktøren, der er med til at forme fremtidens uddannelse til sygeplejerske.
Deltagere
Helle Petersen, Kommunikationsforsker, Selvstændig
ModeratorEjvind Frausing, Formand, Lungeforeningen
Kristina Louise Bliksted, Direktør og stifter, Social Sundhed
Daniel Schwartz Bojsen, Direktør for sundhed, Professionshøjskolen Absalon
Malene Kruse Johnsen, Medlem, Ungepanelerne i Danmark
Tabitha Krog Ölmestig, Læge, Forum for Yngre Almenmedicinere
Karen Frederiksen, Forperson, Dansk Selskab for Kommunikation i Sundhedsvæsenet
Arrangører
Dansk Selskab for Kommunikation i Sundhedsvæsenet
Lokation
F10 - Danske Regioners telt
Detaljer
Tema
Sundhed, omsorg og forebyggelse
Sekundært Tema
Uddannelse og forskning
Hjemmeside
https://sksnet.dk/