Hvordan finder vi balancen mellem arbejde fritid og velfærd?

Debat

KL.-
|

Fredag den 12. juni 2026

Er fleksibilitet i arbejdet en trussel mod velfærden – eller nøglen til at fastholde medarbejdere?

Mere om

Hvordan får vi det hele til at hænge sammen, når vi både har travlt på arbejdet og derhjemme? Mange ønsker mere medindflydelse og fleksibilitet i arbejdslivet. Ret til fravær når deres børn er syge, seniorordninger eller nedsat tid i svære perioder i livet. Men der er brug for arbejdskraft i Danmark – også i vores velfærdssamfund. Der mangler sygeplejersker, sosu’er, pædagoger og lærere til at pleje, behandle og passe vores børn og ældre. Styrker eller svækker vi velfærdssamfundet, når medarbejderne får ret til mere fravær? Fjerner fleksibilitet sygeplejersker fra hospitalerne og pædagoger fra institutionerne? Eller er det netop dét, der gør at arbejdslivet og hverdagen kan hænge sammen, så man kan og vil fortsætte med at arbejde? På Folkemødet inviterer vi til en åben samtale med stemmer fra fagbevægelse, arbejdsgivere, økonomer og politikere. Sammen søger vi fælles løsninger, der virker i praksis.

Deltagere

Gertrud Højlund, Journalist, TV2

Moderator

Dorthe Boe Danbjørg, Forkvinde, Dansk Sygeplejeråd

Mia Amalie Holstein, Cheføkonom, Cepos

Sofie Holme Andersen, Cheføkonom, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd

Anders Wolf Andresen, Borgmester, Hvidovre Kommune

Elisa Rimpler, Formand, BUPL

Arrangører

Dansk SygeplejerĂĄd

Detaljer

Sprog
Dansk
Underholdning
Nej
Livestream
Nej
Tegnsprogtolkes
Nej
Teleslynge
Nej
Kørestolstilgængelig
Ja

Tema

Sundhed, omsorg og forebyggelse

Sekundært Tema

Ligestilling, køn og minoriteter