
Debat
Torsdag den 11. juni 2026
Hvilken rolle skal biomasse spille i fremtidens energisystem
Mere om
Danmark mangler stadig store og sikre reduktioner for at holde kursen mod de kommende klimamål. Nu peger en ny analyse fra Rådet for Grøn Omstilling på, at Danmark kan forbedre klimaregnskabet med 13 mio. ton CO2 i 235 ved at stoppe al udtag af træ fra danske skove og for afbrænding af dansk biomasse til fjernvarme og el i 2030 og i stedet accelerere elektrificeringen. Reduktionerne beskrives samtidig som ”hammerbillige”. Men kan biomasse udfases så hurtigt i praksis? Eller risikerer vi at sende et presset elnet ud over klippekanten og energipriserne på himmelflugt? Politikere, eksperter og branchen diskuterer, om et stop for dansk biomasse kan blive det gennembrud, der markant styrker Danmarks klimaregnskab frem mod 2035 – eller om biomasse fortsat skal spille en central rolle i energisystemet, og hvordan de politiske prioriteringer skal se ud, hvis udfasningen skal ske allerede i 2030.
Deltagere
Rasmus Horn Langhoff, Tidl. medlem af Folketinget, Socialdemokratiet
ModeratorHenrik Frandsen, Medlem af Folketinget, Moderaterne
Benjamin Bøgen Pedersen, Medlem, Ungeklimarådet
Kim Winther, Vicedirektør, Fjernvarme Fyn
Erik Tang, Seniorkonsulent, klima, energi og bioressourcer, Rådet for Grøn Omstilling
Arrangører
Rådet for Grøn Omstilling
Ungeklimarådet
Green Power Denmark
Lokation
C28 - Klima- og Energiscenen
Detaljer
Tema
Klima, miljø, natur og energi
Hjemmeside
https://rgo.dk/om-os/medarbejdere/