AI i gymnasiet - hvordan håndterer vi det?

Debat

KL.-
|

Torsdag den 11. juni 2026

Kom og vær med til en vigtig debat, hvor vi sætter fokus på gymnasieelevernes tanker om AI.

Mere om

AI fylder mere og mere i undervisningen og i elevernes hverdag, men gymnasier håndterer udviklingen meget forskelligt. Nogle steder forsøger man at begrænse teknologien, mens andre eksperimenter med nye undervisnings- og eksamensformer. Det skaber usikkerhed for både elever og lærere. Med debatten ønsker vi at samle elever, politikere og fagpersoner til en samtale om, hvordan gymnasiet bør håndtere AI. Skal der være bedre nationale retningslinjer for brugen af AI? Og hvordan sikrer vi, at eleverne bliver kritisk dannet i den digitale verden? Kom og vær med til en vigtig diskussion om fremtidens gymnasium, hvor vi sætter fokus på gymnasieelevernes perspektiver på AI i gymnasiet

Deltagere

Stina Vrang Elias, Adm. direktør, Tænketanken DEA

Moderator

Freja Sinclair, Forperson, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning

Anders Frikke, Formand, Gymnasielærerne

Andreas Thorsager, Tiltrædende Forperson, Landssammenslutningen Af Handelsskoleelever

Anastasia Milthers, Folketingsmedlem, Radikale Venstre

Ane Qvortrup, Professor, Center for Gymnasieforskning, SDU

Arrangører

Danske Gymnasieelevers Sammenslutning

Detaljer

Sprog
Dansk
Underholdning
Nej
Livestream
Nej
Tegnsprogtolkes
Nej
Teleslynge
Nej
Kørestolstilgængelig
Nej

Tema

Børn, unge og undervisning

Sekundært Tema

Teknologi og digitalisering