
Debat
Torsdag den 11. juni 2026
Hvordan fremmes grøn energi + gode arbejdsforhold, nyt samarbejde for lokale energifællesskaber mm.
Mere om
Med dette event lancerer vi et samarbejde mellem fortalerne for lokale energiprojekter og en væsentlig fagforening indenfor området. Baggrunden er, at en ny bølge af vedvarende energiprojekter, der bygger på lokalt medejerskab, hvor borgere og mindre virksomheder går sammen om at etablere energifællesskaber og vindmøllelaug m.m. Det kan bevare værdien lokalt og samtidig skabe gode, lokale jobs. Skal missionen lykkes, kræver det at lederne af de lokale energiprojekter tager rollen som ansvarlig bygherre alvorligt og vælger udførende, der arbejder på danske løn-og arbejdsvilkår. Til gengæld giver det mulighed for energiprojekter, der både leverer den nødvendige vedvarende energi og som bliver populære i deres lokalområde I denne dialog vil vi diskutere både de udfordringer, der er med grønne projekter med dårlige arbejdsforhold, hvad man skal være opmærksom på som ny bygherre indenfor vedvarende energi og hvad man typisk bør kræve af de firmaer, man engagerer.
Deltagere
Gunnar Boye Olesen, Politisk Koordinator, Miljøorganisationen VedvarendeEnergi
ModeratorMorten Westergaard, Forperson, ENERGIFÆLLESSKABER DANMARK
Lars Kræmer, Næstformand, Dansk El-Forbund
Arrangører
VedvarendeEnergi
Energifællesskaber Danmark
Detaljer
Tema
Klima, miljø, natur og energi
Sekundært Tema
Vækst, erhverv og beskæftigelse
Hjemmeside
https://www.ve.dk