
Interview/samtale
Lørdag den 13. juni 2026
Skal man altid tabe sig? Få nuancerne og bliv klogere på et spørgsmål, mange har en holdning til.
Mere om
Kan man være sund og samtidig have en høj vægt? Og bør vægttab altid være målet? Det er spørgsmål, der ofte bliver besvaret hurtigt og simpelt i den offentlige debat. Men virkeligheden er langt mere nuanceret. Vi sætter fokus på, hvad forskningen faktisk viser. Der gives indblik i sammenhængen mellem vægt, sundhed og sygdom, og hvordan faktorer som livsstil, trivsel, genetik og fedtfordeling spiller en rolle. Samtidig stilles der skarpt på, hvad der sker, når sundhed reduceres til et tal på en vægt. Hvilke konsekvenser har det for den enkelte, og hvordan påvirker det vores forståelse af sundhed? Oplægget inviterer til refleksion og nuancerer en debat, der ofte bliver sort-hvid. For spørgsmålet er måske ikke kun, om man kan være tyk og sund – men hvordan vi som samfund definerer sundhed.
Deltagere
Katharina Kimie Andersen, Journalist, Nationalt Center for Overvægt
ModeratorBenedikte Jensen, Forperson, Adipositasforeningen
Jane Nautrup Østergaard, Forsker og associeret professor, Steno Diabetes Center Aarhus, Aarhus Universitet og Syddansk Universitet
Tabitha Krog Ölmestig, Læge, Forum for Yngre Almenmedicinere
Arrangører
Adipositasforeningen
Lokation
J47 - Adipositasforeningen
Detaljer
Tema
Sundhed, omsorg og forebyggelse
Hjemmeside
https://adipositasforeningen.dk/