Skal overvægt være en sygdom? - gevinster vs. risici

Interview/samtale

KL.-
|

Lørdag den 13. juni 2026

Skal overvægt være en diagnose? Mød nuancerne i en debat, hvor der ikke findes ét svar

Mere om

Er overvægt en sygdom, der skal diagnosticeres og behandles – eller en tilstand, vi risikerer at sygeliggøre? Debatten om overvægt som diagnose deler både fagfolk, beslutningstagere og borgere. I denne samtale udfolder vi argumenterne for og imod og lægger op til en debat. Der sættes fokus på konsekvenserne af at definere overvægt som sygdom. Hvad betyder det for behandling, rettigheder og adgang til sundhed? Hvad betyder det for stigma og selvforståelse? Og hvilke risici er der ved både at gøre det – og lade være? Der vil blive bragt forskellige perspektiver i spil og inviteret til en åben og respektfuld debat om et komplekst spørgsmål uden enkle svar.

Deltagere

Benedikte Jensen, Forperson, Adipositasforeningen

Moderator

Carina Jørgensen, Freelance konsulent indenfor svær overvægt og BED, Adipositasforeningen

Ginta Frempong, Coach, Selvstændig

Arrangører

Adipositasforeningen

Detaljer

Sprog
Dansk
Underholdning
Nej
Livestream
Nej
Tegnsprogtolkes
Nej
Teleslynge
Nej
Kørestolstilgængelig
Ja

Tema

Sundhed, omsorg og forebyggelse