
Interview/samtale
Lørdag den 13. juni 2026
Skal overvægt være en diagnose? Mød nuancerne i en debat, hvor der ikke findes ét svar
Mere om
Er overvægt en sygdom, der skal diagnosticeres og behandles – eller en tilstand, vi risikerer at sygeliggøre? Debatten om overvægt som diagnose deler både fagfolk, beslutningstagere og borgere. I denne samtale udfolder vi argumenterne for og imod og lægger op til en debat. Der sættes fokus på konsekvenserne af at definere overvægt som sygdom. Hvad betyder det for behandling, rettigheder og adgang til sundhed? Hvad betyder det for stigma og selvforståelse? Og hvilke risici er der ved både at gøre det – og lade være? Der vil blive bragt forskellige perspektiver i spil og inviteret til en åben og respektfuld debat om et komplekst spørgsmål uden enkle svar.
Deltagere
Benedikte Jensen, Forperson, Adipositasforeningen
ModeratorCarina Jørgensen, Freelance konsulent indenfor svær overvægt og BED, Adipositasforeningen
Ginta Frempong, Coach, Selvstændig
Arrangører
Adipositasforeningen
Lokation
J47 - Adipositasforeningen
Detaljer
Tema
Sundhed, omsorg og forebyggelse
Hjemmeside
https://adipositasforeningen.dk/