Hvordan skaber vi et deltagende og demokratisk Danmark?

Debat

KL.-
|

Torsdag den 11. juni 2026

Hvordan skaber vi et deltagende og demokratisk Danmark?

Mere om

Den nye regering skriver i regeringsgrundlaget om ambitionen om et "deltagende og demokratisk Danmark". Men hvordan gør vi det til virkelighed? Hvor lærer mennesker at tage ansvar, engagere sig og repræsentere andre? Og hvordan sikrer vi, at også næste generation får mod og mulighed for at deltage i fællesskaberne? Regeringen fremhæver selv, at idrætsforeninger, spejdergrupper og frivillige fællesskaber binder Danmark sammen, styrker lokalsamfund og bidrager hver dag til at værne om demokratiet. Men demokratisk deltagelse opstår ikke af sig selv. For mange unge begynder rejsen mod aktivt medborgerskab ikke i Folketinget, men i foreningslivet. Det er her, man får sit første ansvar, lærer at samarbejde med mennesker, man er uenig med, og oplever, at ens stemme kan gøre en forskel. Samtalen samler statsministeren Mette Frederiksen, DUFs forperson, Anneline Larsen og to unge foreningsaktive unge.

Deltagere

Liva Manghezi, Vært, DR P3

Moderator

Fatima Murkas, Landsforperson, Ungdommens Røde Kors

Anneline Larsen, Forperson, DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd

Mette Frederiksen, Statsminister, Socialdemokratiet

Arrangører

DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd

Detaljer

Sprog
Dansk
Underholdning
Nej
Livestream
Nej
Tegnsprogtolkes
Nej
Teleslynge
Nej
Kørestolstilgængelig
Nej

Tema

Kultur, medier og idræt

Sekundært Tema

Børn, unge og undervisning

Hjemmeside

https://duf.dk/