Debat
Torsdag den 11. juni 2026
Hvordan skaber vi et deltagende og demokratisk Danmark?
Mere om
Den nye regering skriver i regeringsgrundlaget om ambitionen om et "deltagende og demokratisk Danmark". Men hvordan gør vi det til virkelighed? Hvor lærer mennesker at tage ansvar, engagere sig og repræsentere andre? Og hvordan sikrer vi, at også næste generation får mod og mulighed for at deltage i fællesskaberne? Regeringen fremhæver selv, at idrætsforeninger, spejdergrupper og frivillige fællesskaber binder Danmark sammen, styrker lokalsamfund og bidrager hver dag til at værne om demokratiet. Men demokratisk deltagelse opstår ikke af sig selv. For mange unge begynder rejsen mod aktivt medborgerskab ikke i Folketinget, men i foreningslivet. Det er her, man får sit første ansvar, lærer at samarbejde med mennesker, man er uenig med, og oplever, at ens stemme kan gøre en forskel. Samtalen samler statsministeren Mette Frederiksen, DUFs forperson, Anneline Larsen og to unge foreningsaktive unge.
Deltagere
Liva Manghezi, Vært, DR P3
ModeratorFatima Murkas, Landsforperson, Ungdommens Røde Kors
Anneline Larsen, Forperson, DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd
Mette Frederiksen, Statsminister, Socialdemokratiet
Arrangører
DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd
Lokation
B11 - DUF - Ungdommens Scene
Detaljer
Tema
Kultur, medier og idræt
Sekundært Tema
Børn, unge og undervisning
Hjemmeside
https://duf.dk/