Bedre forskningsudnyttelse af verdens bedste sundhedsdata

Interview/samtale

KL.-
|

Fredag den 12. juni 2026

Talk: Hvordan udnytter vi sundhedsdata bedre i forskning til gavn for patienter og sundhedsvæsen?

Mere om

Danmark har nogle af verdens stærkeste sundhedsdata. Men hvordan bliver data til hurtigere og bedre forskning, behandling og mere sammenhængende patientforløb? Klinisk praksis, forskning og national digital sundhedsudvikling mødes i en samtale om, hvordan vi bedre kan udnytte den planlagte integration af både danske og europæiske sundhedsdata i forskningen på tværs af sektorer. • Hvilke muligheder åbner kunstig intelligens og nye digitale infrastrukturer? • Hvordan omsætter vi forskning og sundhedsdata til konkret værdi for patienter og læger? • Og hvordan sikrer vi samtidig høj datasikkerhed, etik og borgernes tillid? Mød centrale profiler fra universitet, hospital og stat, når vi sætter fokus på fremtidens datadrevne sundhedsvæsen og spørger dem, om Danmark er klar til at indfri potentialet i verdens bedste sundhedsdata.

Deltagere

David André Højlund Graff, Strategisk rådgiver, Aalborg Universitet

Moderator

Klaus Larsen, Programdirektør, Digital Sundhed Danmark, Sundhedsdatastyrelsen

Ole Kæseler Andersen, Professor og prodekan, Aalborg Universitet

Søren Pihlkjær Hjortshøj, Lægefaglig direktør, Aalborg Universitetshospital

Bettina Lundgren, Direktør, Nationalt Genom Center

Arrangører

Sundhedsdatastyrelsen

Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet

Aalborg Universitetshospital

Detaljer

Sprog
Dansk
Underholdning
Nej
Livestream
Nej
Tegnsprogtolkes
Nej
Teleslynge
Nej
Kørestolstilgængelig
Ja

Tema

Sundhed, omsorg og forebyggelse

Sekundært Tema

Teknologi og digitalisering