
Interview/samtale
Fredag den 12. juni 2026
Talk: Hvordan udnytter vi sundhedsdata bedre i forskning til gavn for patienter og sundhedsvæsen?
Mere om
Danmark har nogle af verdens stærkeste sundhedsdata. Men hvordan bliver data til hurtigere og bedre forskning, behandling og mere sammenhængende patientforløb? Klinisk praksis, forskning og national digital sundhedsudvikling mødes i en samtale om, hvordan vi bedre kan udnytte den planlagte integration af både danske og europæiske sundhedsdata i forskningen på tværs af sektorer. • Hvilke muligheder åbner kunstig intelligens og nye digitale infrastrukturer? • Hvordan omsætter vi forskning og sundhedsdata til konkret værdi for patienter og læger? • Og hvordan sikrer vi samtidig høj datasikkerhed, etik og borgernes tillid? Mød centrale profiler fra universitet, hospital og stat, når vi sætter fokus på fremtidens datadrevne sundhedsvæsen og spørger dem, om Danmark er klar til at indfri potentialet i verdens bedste sundhedsdata.
Deltagere
David André Højlund Graff, Strategisk rådgiver, Aalborg Universitet
ModeratorKlaus Larsen, Programdirektør, Digital Sundhed Danmark, Sundhedsdatastyrelsen
Ole Kæseler Andersen, Professor og prodekan, Aalborg Universitet
Søren Pihlkjær Hjortshøj, Lægefaglig direktør, Aalborg Universitetshospital
Bettina Lundgren, Direktør, Nationalt Genom Center
Arrangører
Sundhedsdatastyrelsen
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet
Aalborg Universitetshospital
Lokation
J30 - Digital Sundhed Danmark
Detaljer
Tema
Sundhed, omsorg og forebyggelse
Sekundært Tema
Teknologi og digitalisering
Hjemmeside
https://www.aau.dk